top of page
  • Forfatters billedeJakob Gaard Nielsen

Min første familieferie med den lille

Opdateret: 11. apr.

Advarsel! Den første del af denne historie er ikke for sarte sjæle, eller forældre med tyndslidte nerver (just kidding).

Men jeg bliver nødt til at være ærlig og sige, at noget af det jeg skal til at fortælle, vil ikke øge lysten til at tage på familieferie med den lille. Men lad dig ikke afskrække. Turen var al besværet, frustrationerne og pengene værd. Og i dag kan jeg grine af det hele.

Min datter og jeg kigger på Middelhavet

Det var januar, min datter var blevet 7 måneder, og da vi begge var på barsel på samme tid, ville vi udnytte det og tage en måned væk fra kulden og ned til varmen i til Andalusien. Som så mange andre, havde vi også set idylliske billeder på Instagram fra andres barselsrejser.

Lufthavnen

Da vi skulle til Sydspanien, kiggede vi ind i en 3 timers flyvetur, som ærlig talt gjorde os noget nervøse. Så for at sikre bedst mulig chance for at den lille kunne sove lidt af tiden på flyet, tog jeg i forvejen ud i lufthavnen med alt vores bagage til indtjekning, mens den lille kunne sove sin første formiddagslur. Det skulle sikre at hun var vågen i lufthavnen og klar til næste lur mens vi var i luften. I teorien.

Min bagage på vej til Københavns Lufthavn

Foruden min kærestes og min egen taske, havde vi en hel ekstra kuffert kun til udstyr til den lille, med alt lige fra bæresele, spiseudstyr, pusleudstyr, strandudstyr, osv, osv. Desuden havde vi naturligvis vores klapvogn med. Den var jo uundværlig for at komme rundt dernede.

Så på en eller anden måde kom jeg med S-toget fra Vesterbro til lufthavnen med to tasker, en kuffert og en klapvogn.

I lufthavnen skulle jeg hente en såkaldt Airshell, som er stor postret taske, man lejer i lufthavnen til klapvognen for at sikre den på flyveturen. Ellers ville vores flere tusinde kroner dyre klapvogn ikke være forsikret på flyveturen.

Airshell'en skulle selvfølgelig hentes i den modsatte ende af lufthavnen end specialbagage check-in. Så jeg endte med at slæbe den kæmpe Airshell taske på tværs af lufthavnen og opsamle al lufthavnens støv og snavs på min vej. Det var først bagefter, det slog mig, at jeg selvfølgelig kunne have smidt den på en vogn. Men jeg var stresset og presset og ikke ved mine fulde fem. You live and learn.

Min datter sover på flyet

Nå, men vi kom afsted og den lille fik heldigvis sovet en smule på flyet. Så turen gik fint.

Ved ankomst i lufthavnen i Malaga blev vi så mødt af en mindre god overraskelse. Her var der nemlig ikke noget sted vi kunne efterlade Airshell tasken. I stedet måtte vi stoppe den ind i bagagerummet på vores lejebil, og tage den med os. Vi havde heldigvis lejet en ret stor bil, så den kunne lige være der. Men ved ikke hvad vi havde gjort med en mindre bil. For vi havde jo også vores to store tasker og en kuffert.

I Spanien

Jeg vil ikke bruge en masse spalteplads på selve opholdet, da det ikke er fokus for denne historie. Men vi havde en dejlig tur. Vi boede i en lille by en times kørsel fra Malaga ved navn Nerja. Byen var helt perfekt for os. Den var lige præcis stor nok til at der var lidt byliv med restauranter og caféer, og ikke for stor og kaotisk. Jeg kan virkelig anbefale Nerja til andre rejsende - både med og uden børn.

Vi boede i en skøn lejlighed, som vi havde lejet gennem AirBnB. Værten havde sørget for en rejseseng til den lille, samt en højstol, så den lille kunne sidde med ved bordet.

Og så var vi så heldige at få besøg af bedsteforældrene på begge sider.

Foruden vores normale bæresele, havde vi medbragt en skulderbæresele ved navn MiniMeis, da jeg ville teste om den skulle indgå i vores sortiment hos Easygoing. Det skulle den, for den var virkelig fin og gav os mulighed for at komme på nogle små hikes og ture i bjergene omkring Nerja. Her kan du se MiniMeis bæreselen.

Hvad har jeg lært til den næste familieferie

Jeg har først og fremmest at det kræver meget planlægning og udstyr at rejse med de små, specielt de helt små. Vi fyldte en hel kuffert kun med udstyr til den lille. Og hun var kun én. Alligevel var der meget udstyr vi manglede eller kunne have haft glæde af dernede.

Vi kunne f.eks. virkelig godt have brugt et form for puslebord, så vi ikke skulle stå foroverbøjet på sengen, hver gang den lille skulle skiftes. For det skal de rigtig mange gange om dagen i den alder.

Et baby badekar havde også været brugbart, så vi ikke skulle bade den lille i vores hænder, mens i selv stod i bruseren.

Af samme grund har vi nu tilføjet puslebord og badekar til Easygoing's sortiment.

Nå ja, og så har jeg lært at lufthaven har vogne, men kan benytte;-)

Men vigtigst af alt lærte jeg, at det er fantastisk at rejse med de små. Det er noget andet end når man bare er to, og selvfølgelig ikke lige så afslappet. Og man må indstille sig på færre restaurantbesøg, dasen på stranden osv.

Men det at være sammen hele dagen og at slippe væk fra dagligdagen derhjemme, gør at man stadig kommer hjem med fornyet energi.